CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday 5 December 2008

Cerita sedih anak saya...

Selalunya tiap2 hari kecuali hari sabtu dan ahad... hubby akan hantar & ambik saya dari tempat kerja. Saya nie kerja dalam Pelabuhan yang terkenal dgn kawalan ketat nya. Tak semua orang boleh masuk... senang citer paling leceh nak masuk dalam Johor Port nie.

Sebelum nie adalah gak hubby bawa anak saya masuk dalam port. Kalau nak ikutkan budak2 bawah 12 tahun tak boleh masuk port.Tapi tak sign board yang mengatakan kanak2 di larang masuk. Undang2 mulut jer. Nie alasan orang atasan pihak pengurusan yang semua sedia maklum dia belum berkahwin.. dan bermcm2 prototokol kena ikut..sedangkan kami bukan staff dia pun dia leh komplain itu dan ini... apalagi kalau staff dia sendiri..Staff dia lagi tertekan.

Biasalah kalau 10 kali masuk lepas.. entah mcm ner semalam anak saya tak lepas..Nie mesti kes pak guard tu nak cepat naik pangkat kot...Jadi hubby suruh dia turun berdiri jer sebelah pak guard nanti pusing balik... nak pusing balik ambik masa dalam 5-10 min gitu..apalagi hubby saya terus call saya cakap cepat turun... haris kena tahan dgn guard. Saya yang kebetulan dah bersiap2 nak balik terus angkat beg. Padahal masa tu baru 515 petang...saya dah dapat bygkan dia akan menangis. Hubby pun bawa keta laju... habis semua lori container dia potong... bila nak sampai gate untuk kuar... kat sini ada sport-check lagi. Tiap2 kereta kena bukak bonet. Selalu nya kalau Q pun sekejap jer... semalam leh Q panjang.Rupa2nya.. pak guard yg jaga laluan keluar tu wat keja kelemban nak mampus...Dgn penuh gaya lemah lembut nya bukak bonet... pastu jalan tergelek2...pastu arah2 lori keluar mcm polis trafiic.. alahai... hubby saya dan menyumpah2..Dia tak nampak ke kereta dah Q 1 km dari belakang.

Pastu hubby turun ambik anak saya kat laluan masuk seberang jalan sana..... betul sangkaan saya... dia menangis tersedu2. Bila dia nampak saya jer dalam kereta dia terus meraung. Dia kata..."Ibuuu...Haris takutttt...tak ada orang pun yang haris kenal pun...."Dia bercakap dgn saya dgn sedu sedan nya.
Sedih nya hati saya...saya pujuk dia...saya kata kan penah masuk sini... nanti kan ayah pusing balik. Mana ada pintu keluar lain lagi...Kan pakcik tu ada...
Lagi saya pujuk lagi dia meraung...dia dah mcm takut teramat2 sangat. Cuba kita kat tempat dia dgn usia baru 8 tahun di tinggalkan seorang diri bersama2 dgn orang yang dia tak kenal...
Dalam pada dia menangis tu... saya leh tersenyum sendiri dgn kata2 dia...dia leh cakap.."Jantung haris dah termasuk kt dalam tau... sebab haris takut sgt dan penat menangis...haris ingat ayah dgn ibu tinggalkan haris terus kat situ..berjurai2 air mata dia bercerita dgn saya.Nanti saper nak jaga harisss...."

Hubby kata kalau anak saya hilang dari jagaan pak guard ... memang Johor Port kena saman dgn saya.Dah la hari hujan... banyak pulak cekadak nya. Selalunya anak saya nie tinggal dgn jiran sebelah rumah saya.. tapi cuti sekolah nie dia rajin ikut ayah nya pergi kerja. Nanti petang bila hubby nak ambik saya.. dia duduk rumah sekejap.Tapi jiran saya tau kalau petang2 anak saya ada kat umah.Tapi sejak2 hujan jer nie... takutlah nak tinggalkan dia sorang kat umah. Suruh pergi umah akak tu dia tak nak..Pujuk2 punya pujuk... dia nak beli CD games... layankan lah... daripada dia terus menerus menangis tersedu sedan.

Bila saya tgk dgn mata kepala saya situasi yang dialami olah anak saya ... saya terfikir bagaimana dgn kanak2 seperti nurin & sharlinie di tinggalkan dgn orang yang tidak dikenali.
Sedangkan anak saya yang biasa dgn situasi dalam port ni... boleh menagis ketakutan...apakan lagi kalau kanak2 yang kena culik... renungkan trauma mereka...

P/S: Esok 6hb Dec birthday saya yang ke....hehehe...
Ayah nak belanja makan kat mana?

2 lompat:

Puteri Satu said...

alahai..siannya....

vogue2704 said...

siannya..teruknye pak guard tu..budak 8 thn apa yang dia tahu..ish...tak tahula kenapa peraturan cam tu ade..